gloednieuwe schepen
Omdat ook voor de watersport het de hoogste tijd is om een transitie naar duurzaam bouwen in gang te zetten, timmeren wij met onze houten boten goed aan weg.
De Scherpelvletten en sloepen worden van massief hout gebouwd. Hout dat al een tiental jaren te drogen ligt op de werf. De bouw van een nieuwe vlet of sloep duurt 6 maanden. Het is tijdrovend, ambachtelijk en bijzonder mooi werk. De prijzen van de vletten en sloepen zijn op aanvraag. Kom eerst maar kijken, dan zetten we koffie en vertellen we er alles over.
De Scherpel Dinghy
Dikwijls raken mensen op de werf geďnspireerd om zelf ook eens de mouwen op te stropen. Dat kan.U kunt zelfs uw eigen Scherpel maken: de Scherpel Dinghy. We bouwen de Dinghy van hechthout. Met de keuze voor hechthout is het casco al in 5 dagen klaar. Bij wijze van groeidiamant schetsen wij hieronder hoe het traject in zijn werk gaat:
- Een vijfdaagse cursus: € 685,-
- U neemt het casco mee naar huis? Dan kost het aan materiaal ongeveer € 2.800,-
- U blijft bij ons aan het werk en we maken met u samen de Dinghy af.
Technische specificaties
Afmeting: 5.00 x 2.00 x 0.60 m
Romp: Zorgvuldig geselecteerd mahonie hechthout, 12, 10 en 8 mm.
Dek, banken en vlonders worden naar wens in mahonie hechthout uitgevoerd.
Na het timmeren, lakken en schilderen kost de Dinghy aan materiaal en uren € 25.000,-
Voorzien van een inboard diesel- of elektromotor is de totaalprijs € 39.000,-
Het is ook mogelijk om een buitenboord (elektro) motor in een bun te plaatsen. In dat geval zijn we iets goedkoper uit: € 32.000,-
De Scherpel Vlet
De vlet kenmerkt zich door de gematigde zeeg, een gangboord rondom, het gebruik van massief hout en de grote aandacht voor details. Gekozen kan worden uit twee houtsoorten: mahonie of iroko. De mahonie en irokostammen zijn in tegenstelling tot het huidige teak breed genoeg om een huidgang uit een deel te zagen. Zo loopt de vlam van het hout door over de gehele lengte van de boot.Technische specificaties
Afmeting: 7.50 x 2.50 x 0.60 m.
Romp: zorgvuldig geselecteerd sipo-mahonie of iroko.
Dek, banken en blokroosters: teak.
Spanten: Amerikaans wit eiken.
Kielbalk en buikstukken: iroko.
Motorisering: Yanmar 3GM-30, 27 pk diesel.
Beslag en boordverlichting in messing uitgevoerd, hydraulische besturing, kabelaring met leguaan, draaistoel in hoogte verstelbaar, en verder compleet met buiskap, kuipkleed, dektent over de gehele boot, stootwillen, vaarhaak en anker met lijn. Het geheel vele malen gelakt en geschilderd, in onze gebruikelijke luxe uitvoering.
Prijs op aanvraag.
De Officers Launch
De Officers Launch is een boot met een ander uiterlijk en een andere historie dan een vlet. Het is een Engels ontwerp uit de jaren ‘50, ontworpen als motorsloep voor officieren van de hydrografische dienst. Voor ons is het begonnen met het opknappen van een originele launch.Ondanks dat de boot er verwaarloosd en verknoeid bij lag, viel ons oog op de mooie lijn. Bovendien zagen wij onze kans schoon om voor ons zelf een leuk schip te restaureren. In 1992 is de geheel opgeknapte launch weer in de vaart genomen. De vaareigenschappen waren boven verwachting, ze liet geen metershoge hekgolf na, maar een gedistingeerd ’belletjesspoor’. Op het water trok de launch onmiddellijk de aandacht en met pijn in het hart, maar toch met het plan voor een nieuwe, is de launch verkocht. In 1996 is onze eerste Officers Launch van stapel gelopen.Technische specificaties
Afmetingen 7.50 x 2.50 x 0.60 m
Romp: diagonaalbouw in drie lagen waarvan de buitenste laag massief sipo-mahonie
Dek, banken en blokroosters: teak.
Spanten: Amerikaans wit eiken.
Kielbalk en buikstukken: iroko.
Motorisering: Yanmar 3GM-30, 27 pk diesel
Beslag en boordverlichting is uitgevoerd in messing, hydraulische besturing.
De draaistoel is in hoogte verstelbaar, kabelaring en verder compleet met buiskap, kuipkleed, dektent over de gehele boot, vaarhaak en anker met lijn. Het geheel is vele malen gelakt en geschilderd.
Prijs op aanvraag.